Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.07.2015 13:48 - Десетте божии заповеди - основа на живота. Кратки разяснения.
Автор: dartanjan Категория: Политика   
Прочетен: 2376 Коментари: 4 Гласове:
1

Последна промяна: 12.07.2015 14:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

Десетте Божии заповеди, наричани понякога и декалог, могат да бъдат разделени на две логически части. В първата част, от първата до четвъртата заповед, са уредени отношенията между човеците и Бога. в нея Бог заявява кой е Суверена и законодател на вселената и кой е притежател на всички блага, които са необходими на хората. Във втората част, от петата до десетата заповед, се уреждат отношенията между човеците.
Десетте Божии заповеди съдържат морал и поведение, срещу които никое законодателство по света не може да се противопостави. Нормите на Десетте Божии заповеди, отнасящи се до взаимоотношенията между хората, се възприемат от всички законодателства по света.
Човекът по своето естество е подобие на Бога и естествено за човека е само това, което е справедливо и добро. Затова когато човешкото общество създава закони, то винаги държи сметка за Божия морален закон и за Десетте заповеди, които се съдържат в него. Десетте Божии заповеди се приемат като основа в духовния живот на вярващите. Те са първият писан закон, който човешкото общество познава.

В Първата Божия заповед от Божия закон има характер на постулат - изходно начало, което се приема безспорно. Господ прогласява себе си с името "Йеова", което се превежда с "Който е".
Така, вътрешно разширен, текстът се чете: "Аз съм този, който е твоят Бог... Да нямаш други богове освен Мене.". Думите "твоят Бог" говорят за връзка на принадлежност, а думите "Египет", "египетска земя" в езика на Библията имат нарицателен и символичем смисъл и означават "робство", "грях". Така в текста на тази заповед Бог се представя като освободител от робството и греха.

Във втората Божия заповед се издига преграда срещу разкъсване на връзката с единия и жив Бог чрез практическо поклонение на "други" богове. Езическата форма на идолопоклонство - буквалното поклонение на изображения и други, е унижение на духа. Тази заповед защитава установения от Бога ред, според който материята не може да стои по-високо от духа. Поклонението е дело на духа и принадлежи само на този, който стои по-високо от духа, тоест. на Бога, от Когото всъщност и произхожда. Заповедта забранява изработването със средства на живописта, пластиката, или обикновената занаятчийска обработка на кумири, които поради своята земна (или телесна) същност не са годни за поклонение, но се изработват, въпреки това, с тази цел.

Трета Божия заповед
Имената на хората служат за да се отличават един от друг. Но Божието име не служи за да отличаваме Бога от други същества или богове, защото Бог е един. Неговото име е средство и повод да Му отдаваме почит. Тази заповед напомня на човека, че в отношенията му с Бога съществува една святост и че не е дадено на човека да изговаря Божието име без необходимите почит и преклонение, защото божествената святост на връзката "Създател - човек" се нарушава и страда от това. Когато си служим с Божието име или призоваваме Бога, нашите думи отиват в небето като един зов, на който Бог винаги откликва, защото винаги държи будно вниманието Си към нас. Бог счита за неоправдано нарушение, когато Неговото свято име се извиква безпричинно, недостойно или без вяра. 

Четвърта Божия заповед
Тази заповед е продължение на предходните три - признаването на един Бог, непоклонението на други богове и святото отношение към Божието име се допълват с почитта и поклонението на единствения и жив Бог чрез освещаването на определения от Него ден за целта, който е събота.
Освещаването е отделяне от света и посвещаване своето време, постъпки и мисли изцяло на Бога. Но това посвещаване е възможно само когато оставим своите делнични задължения. Затова заповедта гласи: "да не работиш". Човекът е Божие създание и всичко в него трябва да напомня и повтаря подобието му с Бога. Както Господ извърши творческото си дело в шест дни, така трябва да бъде творчески и градивен труда на човека. И както Бог си почина в седмия ден "от всичките си дела", така трябва да прави и човекът заради принципа на подобието с Твореца.

Пета Божия заповед
Почитта към родителите е умалено повторение на почитта към Бога. Всичко, което притежаваме, е първо на Бога и после наше. Всичко което имаме на този свят е първо на родителите ни, а после наше. Почитта е чувството на признателност и благодарност, което зачита достойнството на родителите и включва доброволната и безкористна грижа за техните материални нужди и здраве. Тази грижа е безусловна - тя се дължи и тогава, когато родителят не е успял да даде всичко на децата си и когато те са израстнали при него в бедност. Чрез "продължаването" на дните се има предвид вечния живот в обновената земя.

Шеста Божия заповед
В шестата заповед Бог охранява основното благо - живота. Онова, което Бог е създал - живота - не може да бъде унищожавано от други. Човечеството е спокойно, привикнало и претръпнало от проливането на кръв, за него това не е "нищо ново" - човечеството е неспособно да се освободи от кошмара на масовото убийство (войната), налагано от престъпната и суетна воля на държавници и политици. Затова Божията заповед е кратка и безусловна:
- Не убивай! Останалото е човешко безумие

 

Седма Божия заповед
В седмата заповед Бог защитава основния принцип на живота - любовта, а заедно с нея и семейството. Според Божия закон прелюбодеянието е едно от най-тежките морални престъпления. Семейството е крепост на любовта, на взаимни грижи и разбирателство, на близост, на отдаденост и сърдечност. Отпадането на любовта, преди да нанесе своите поражения чрез прелюбодейството, е лишило вече семейството от тези морални ценности и блага. Затова и Исус ни казва, че "всеки, който гледа жена, за да я пожелае, вече е прелюбодействал с нея в сърцето си" (Мат. 5:28). Нарушението на седмата заповед е винаги умишлено. То винаги е подготвяно, т.е. предумишлено или поне умишлено престъпление. Нарушителят никога не може да каже, че не е искал да извърши този грях. Но ако някой е бил въвлечен във физическа близост въпреки волята си, той не е прелюбодеец, а жертва.

Осма Божия заповед
Кражбата е посегателство на чуждо имущество. Тя дестабилизира, подкопава институцията на собствеността и причинява щети. Заповедта и тук е редактирана кратко и безусловно, без уточняване на правни детайли. Тя е дадена без мотивация, защото и тя, както и другите заповеди, намира основанието си в основните принципи и насоки на Библията.  Обект на защита в тази заповед не е само собствеността - изобщо притежаването на ценности и вещи. Библията не отдава особена почит на материалните придобивки. Собствеността е на Създателя, а човекът е само владелец. Обект на защита в тази заповед е преди всичко човекът, който може да погуби себе си поради материално пристрастие, свързано с алчност, сребролюбие, желание за придобиване на средства и вещи без основание.

Девета Божия запове
Според употребата в различни библейски текстове, думата "свидетелствам" трябва да се разбира като твърдя, заявявам, представям (вж. Йоан 1:7, 15; Второзаконие 8:19). Деветата заповед забранява всякакви изявления, твърдения и т.н., които са против човека, т.е. засягат неговото достойнство, добро име или чест, без да е нужно тези изявления да са направени пред съд. Заповедта не трябва да бъде променяна, като се представя в съкратен вид - "Не лъжи". Защитата на истината не е по силите на човека, не е дело, което може да бъде поверено и оставено в човешки ръце. Липсата на отделна заповед "Не лъжи" не означава, че Бог одобрява лъжата (вж. Пр. 12:22). В Ефесяни 4:25 четем: "Като отхвърлите лъжата, говорете всеки с ближния си истина".


Десета Божия заповед
Като знаем, че на хората няма да стане известно, ние пожелаваме неща, които не ни принадлежат. Но Бог вижда всичко.Той познава нашите мисли и желания. Знае също, че мислите и желанията на хората са един лабилен и таен канал, по който лесно прониква грехът. Преди да се роди, грехът се ражда и зрее в мисълта чрез нашите желания. За да ни предпази от това, Бог е дал десетата заповед. В нея е посочен пътят и начина, по който трябва да избягваме греховете и да осигурим спазването на останалите заповеди. Защото нарушението на всяка една от Божиите заповеди минава през пожелаването.





Гласувай:
1



1. 1997 - Защо?
12.07.2015 17:55
Защо Първата заповед се отнася за триединен бог към християните и за единен към евреите?
Защо е пренебрегвана Шестата заповед във всички християнски войни?
цитирай
2. dartanjan - Повечето от евреите но не всички ...
13.07.2015 07:53
Повечето от евреите но не всички зашото има и православни сред тях не признават Исус Христос като месия и чакат свой месия който да постори тяхното царство на Земята. Но Спасителят каза че неговото царство не е от тук - Земята. И спасените няма да бъдат на Земята. Явно на много хора това не им харесва.
По другият въпрос мога да ви попитам какво имате в предвид под християнски войни? В историята няма известно такова определение. Ако имате желание уточнете.


цитирай
3. 1997 - ОК
13.07.2015 18:24
dartanjan написа:
Повечето от евреите не признават Исус Христос като месия и чакат свой месия ...
какво имате в предвид под християнски войни?

Разбрах, според християните, юдеите в отвъдното ще бъдат лишени от правото да бъдат до бога, когото така или иначе не признават. Съответно според евреите Исус не е бог, а месия и могат спокойно да изпълняват Първата заповед без него.
Просто отбелязвам, че често има противоречия в т ъ л к у в а н е т о, когато един текст служи на две монотеистични религии. При това т ъ л к у в а н е т о внася човешката грешка, иначе Бог е безупречен.

Под "християнски войни" съм имал предвид войни между християни. Да оставим изтреблението в Америките и в "защита" на Божи гроб, неверниците сигурно са недочовеци, ако да произлизат от чедата на Адам. Сигурно с това оправдание са избивани християни в Тридесетгодишната, Първата, Втората война, в битките при Ахелой, Ключ, Беласица и където и да е. Какво да направи християнина Симеон след като християнина Лъв мести тържището на българските стоки? Ами да избие при Булгарофигон християните, които защитават обратната позиция.... такива ми ти работи, не че съм за унижаване на българите, просто не вярвам, че християните които имат власт спазват някакъв по- различен морал от интереса си. А за тези, които нямат власт- Заповедите и Отвъдното... блажени нищите
цитирай
4. estirbg - Твърде субективизъм и липса на конкретика при разглеждането на Божия Декалог
07.11.2015 13:14
Повярвай ми, приятелю, ако беше цитирал ТОЧНО Десетте Божии заповеди от Библията, щеше да имаш голям плюс, отразен в жизненото ти досие, което се пише на небето.
Например, така както си разгледал Четвъртата заповед не е ясно какво точно изисква Творецът от нас. Не си посочил кой е денят за освещение, докато Сам Бог директно посочва Деня си - "8 ПОМНИ СЪБОТНИЯ ДЕН, ЗА ДА ГО ОСВЕЩАВАШ.
9 Шест дни да работиш и да вършиш всичките си дела;
10 а на седмия ден, който е събота на Господа твоя Бог, да не вършиш никаква работа, ни ти, ни синът ти, ни дъщеря ти, ни слугата ти, ни слугинята ти, нито добитъкът ти, нито чужденецът, който е отвътре вратите ти;
11 защото в шест дни Господ направи небето и земята, морето и всичко що има в тях, а на седмия ден си почина; затова Господ благослови съботния ден и го освети. "ИЗХОД 20-8:11
Единствено тази заповед е в императив - защо? Защото Бог е знаел, че тази заповед ще бъде заличена е забравена, а тя точно посочва творческата същност на Вселенския владетел и е знак за нашата връзка с Него.
Изход 31:13
Говори тъй също на израилтяните, казвайки: Съботите Ми непременно да пазите; защото това е знак между Мене и вас във всичките поколения, за да знаете, че Аз съм Господ, Който ви освещавам.


Езекиил 20:12
Дадох им и съботите Си да бъдат знак между Мене и тях, за да познаят, че Аз Господ ги освещавам.

Езекиил 20:20
освещавайте още и съботите Ми, и нека бъдат знак между Мене и вас, за да познаете, че Аз Господ съм ваш Бог.

Не могат да се правят свободни съчинения по този ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖЕН морален закон.
След като Бог е посочил деня си за освещение, ТОВА ТРЯБВА ДА СЕ ПРАВИ, а не да се следват човешки предписания и вредни индивидуалистически инициативи с човешко естество.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dartanjan
Категория: Политика
Прочетен: 281808
Постинги: 310
Коментари: 106
Гласове: 158
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031